Bloggen Sälles Loggbok

I Håll Skärgården Ren rf:s blogg diskuteras vatten- och miljöskydd, arbetet mot nedskräpning, båtliv och vattenaktiviteter.
21.01.2019 15:19

Gästskribent: Omätligt värde?

Alf Rehn

Företagsvärlden och företagsekonomin älskar båda mätande, mätningar och mätare. Ingen litar på en konsult utan stordior och i företagsvärlden saknar det omätbara allt värde. Det är alltså inte konstigt att ett av branschens mest populära citat är “what gets measured gets done”, och ibland även “what you can’t measure you can’t manage”. Det hävdas ofta att uttrycket myntades av Peter Drucker, numera betraktad som en halvgud när det kommer till företagsledning, men i själva verket är det ingen som vet varifrån denna visdom kommer. Trots det är det ett uttryck som upprepas ofta och kärleksfullt.

Det här är förståeligt, eftersom vi gillar när saker är entydiga och under kontroll. Om något kan presenteras i form av klara siffror känns det åtminstone som om vi står inför något viktigt. Det är alltså inte så konstigt att företagsvärlden är full av sådant som mätaruppsättningar och Excel-gympa och att en av branschens mest populära förkortningar är KPI, Key Performance Indicator. Detta är inte bara ett uppmätt värde, utan ett uppmätt värde av central vikt. Ett sådant som indikerar framgång och bonusar.

Och det är okej, varje bransch förtjänar att få ha sina egenheter. Mätningar och kvantiteter har sin plats, och det vore småaktigt att skratta åt att man inom företagsvärlden ibland kan gå till överdrifter när det gäller uppföljningen av dessa. Men vad händer när denna mätgalna kultur ska tillämpas på s sådant som är svårt att mäta eller som inte ens kan tryckas in i en värld där KPI är både alfa och omega?

Som ett exempel: hur mäter man skärgården? Vi kan förstås räkna holmarna eller ta reda på hur många människor som bor på eller besöker dem. Till och med ett barn förstår förvisso att det här inte är ett särskilt bra sätt att beskriva dem eller deras betydelse. Vi kan försöka kalkylera deras ekonomi, men då får vi ofta bara en begränsad bild, som den aktuella omsättningen för de företag som verkar i skärgården. Om vi sätter oss djupare in i frågan kan vi eventuellt mäta något slags totalvärde för skärgårdens ekonomi, men även då är det många aspekter – såsom till exempel värdet av ren natur – som inte omfattas av mätningarna.

Och att ”mäta” skärgården är en enkel övning jämfört med till exempel att inkludera värdet av en ren natur och en sund miljö i företagsvärldens bokföring och balansräkningar. Detta beror på att vi inte har någon mätaruppsättning som på ett vettig vis kunde mäta värdet av rent vatten eller ett fungerande ekosystem. Alldeles för ofta antas detta värde vara noll, vilket leder till att de konsumeras fritt. I synnerhet av företagen.

Var och en förstår att en ren natur på något plan är omätligt värdefull. Men vilket värde sätter vi på det omätligt värdefulla? Priset borde ligga på miljarder, till och med biljoner euro, men alltför ofta mäter vi det i helt andra belopp. Om vi tittar på Helsingfors Vattens prissättning kostar en liter rent vatten cirka 0,002 euro, det vill säga en femtedels cent. Det är alltså inte konstigt att företagen inte ägnar vattenanvändningen en tanke – eftersom rent vatten är gratis, med vårt sätt att mäta. Ända tills det inte längre finns…

Det här är den stora tragedin i relationen mellan natur och affärsekonomi. Den ena innefattar omätliga värden – ren natur, rent vatten, naturens hållbarhet. Den andra vet inte hur man ska hantera saker som inte går att mäta. Ingendera har ”fel”, utan de styrs av fundamentalt olika logik. När det kommer till kritan står det dock ganska klart, att den enas logik bara fungerar så länge den andra existerar, för utan miljö kan vi inte ha någon affärsekonomi – även om den sistnämnda inte alltid agerar som om den skulle begripa detta. 

Det är inte självklart hur vi ska lösa denna ekvation. Jag tror inte själv att det är särskilt enkelt att få företagsvärlden att ändra sitt sätt att se på världen genom mätare i stil med KPI. Samtidigt är det inget lätt projekt att på allvar sätta ett pris på miljön, naturen och en ren skärgård. Samtidigt är det just det vi måste göra. Vi måste hitta sätt att översätta en hållbar utveckling och en ren natur i siffror och priser som även företagsvärlden kan begripa. Eftersom det omätligt värdefulla lika väl kan bli värdelöst om vi inte lyckas skapa mätare för det.

Alf Rehn
Alf Rehn är professor i innovation, design och ledarskap vid Syddansk Universitet i Odense, Danmark.


Tillbaka till rubrikerna | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja